De beste hardloop schoenen kopen voor survivalrun

De beste hardloop schoenen kopen voor survivalrun
3 mei 2017 David
In Kleding en schoenen, Tips

Nieuwe hardloopschoenen kopen kan uitlopen in een langdurige zoektocht. Van het afspeuren van internet tot het staren naar een muur vol met sportschoenen bij je lokale sportwinkel. Het aanbod is huge.
En dan heb je nog die mensen die zweren bij ‘natural running’ (schoenen met zo dun mogelijke zolen) of juist de meer traditionele renfanaten die zoveel mogelijk ‘demping’ of ‘motion control’ aanraden in je nieuwe schoenen. Pfff…
Het aanbod wordt gelukkig wat kleiner als je de wat meer ruige kant van het hardlopen beoefent, zoals survivalrun of obstaclerun. Dan komen de trailrun schoenen in beeld. De Salomons, Icebugs en Inov8’s.
De juiste trailrun schoen kan je een hoop blessurepijn, ongemakken en weggegooid geld besparen. Neem de tijd om dit artikel door te nemen en het bespaart je wellicht een miskoop.

Er zijn 3 belangrijke dingen die je kunt overwegen bij het shoppen naar Trailrun schoenen.

1. Type voet

Ontdek welk type voet je hebt. Daarbij bedoel ik vooral of je een lage, normale of hoge voetholte hebt. Als je dit niet zeker weet en je geen zin hebt om een podotherapeut te betalen om hier achter te komen, kun je de volgde huis-tuin-en-keuken proef doen. De Wet test is eenvoudige manier om erachter te komen: Plaats je voet in een lage pan met water, zodat alleen je hele zool nat wordt. Stap daarna op een krant of stuk papier. Verwijder je voet van het papier. De afdruk vertelt:

Lage voetholte

Wanneer je bijna de hele voetafdruk kunt zien heb je een lage voetholte. Je voet zal waarschijnlijk naar binnen afrollen bij het hardlopen. Je hebt een hardloopschoen nodig met extra versteviging.

Normale voetholte

Als je de helft van je holte kunt zien is je pronatie normaal. Dit is de meest voorkomende voetsoort en je hebt het geluk dat een hoop schoenen geschikt zijn voor jouw voeten.

Hoge voetholte (holle voet)

Als alleen de bal van je voet zichtbaar is in de afdruk en een dunne lijn aan e buitenzijde van je voet en hiel, dan heb je een hoge voetholte. Ook wel een holle voet genoemd. In dat geval rolt je voet naar buiten bij het hardlopen. Zoek dan naar schoen met meer demping en schokabsorptie. Inlegzolen kunnen ook een hoop bijdragen aan de ondersteuning van je hiel en holte. Voor de juiste inlegzolen verwijs ik je door naar je lokale podotherapeut voor een inmeting.

2. Type Pronatie

Pronatie betekent de manier waarop je voet naar binnen kantelt terwijl je hardloopt of wandelt. Er zijn grofweg drie types pronatie: onderpronatie, neutrale pronatie en overpronatie. Bij de goede hardloopwinkel of podotherapeut kun je een voetanalyse laten maken op video.

Onderpronatie

Je voet komt terecht op de buitenkant van je hiel, maar rolt nauwelijks naar binnen. Een groot deel van de schok van de landing trekt door je onderbeen. Je voetholte is hoog oftewel holle voeten.
Kenmerken van slijtage aan je oude schoenen: vooral aan de buitenkant.

Neutrale pronatie

Je voet landt op de buitenkant van je hiel en kantelt (proneert) correct naar binnen. Dit is de natuurlijke manier van een lichaam om de schok te dempen en je lichaam te ondersteunen. Dit typeert een normale voetholte. Kenmerken slijtage oude schoenen: S-vormig, van je buitenzijde van je hiel naar je grote teen.

Overpronatie

Je voet landt op de buitenkant van je hiel en kantelt daarna te ver naar binnen. Je gewicht verplaatst zich naar de binnenste rand van de voet, in plaats van naar de bal van je voet. Je hebt een lage voetholte oftewel platvoeten.
Slijtage bij je oude schoenen vertoont zich aan de binnenkant van de hiel en onder de bal van de voet, vooral bij de grote teen.
Een mooi artikel vind je op de website van Asics.

3. Hardloopterrein

Oké, ik heb dit artikel geschreven voor jullie trailrunners, survivalrunners en obstaclerunners. De ondergrond is ongelijk, verraderlijk en soms modderig. De schoenen moeten bestand zijn tegen water, ademend en stevig. Voldoende grip op modder, nat hout en tijdens het klimmen in touwen.
Schoenen met goede grip en bij voorkeur een stevige voetzool. Al zijn er ook steeds meer voorstanders van minimalistische schoenen.
Goede schoenen hiervoor zijn de Salomon speedcross serie, Reebok All Terrain en Spartan Race, Merrell, Icebug en de Asics GEL-Fuji serie. Ook erg populair zijn de lichte Innov-8 X-talon schoenen (niet aan te raden bij over- of onderpronatie)
Toch zijn vele trailrunners ook op de verharde weg te vinden tijdens hun trainingsuren. En daar slijten de echte trailrun schoenen weer sneller op de onverharde weg. Je kunt dan een apart paar schoenen kopen, maar veel merken bieden schoenen aan die op ieder terrein bruikbaar zijn. Een voorbeeld daarvan is de Salomon Speedcross Vario.

Nieuwe hardloopschoenen kopen voor je trails, survivalruns of obstacleruns is niet eenvoudig. Het scheelt in ieder geval wanneer je weet welk type voet je hebt, hoe deze afwikkelt tijdens het hardlopen en op welk terrein je van plan bent te gaan hardlopen.

Comments (0)

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*