Eiwitshakes: doen of niet doen?

whey protein poeder eiwit shakes
Wei-eiwit, ook wel whey of proteïne poeder genoemd, is een van de meest populaire (sport)supplementen ter wereld. Maar ondanks de vele gezondheidsvoordelen, is er enige controverse over de veiligheid ervan. Sommigen beweren dat te veel wei-eiwit de nieren en de lever kan beschadigen en zelfs osteoporose kan veroorzaken. Dit artikel geeft een overzicht van de veiligheid en bijwerkingen van whey.  

Wat is weiproteïne?

Wei-eiwit is een populair fitness- en voedingssupplement. Het is gemaakt van wei, de vloeistof die tijdens het kaasmaken van melk wordt gescheiden. De wei wordt vervolgens gefilterd, geraffineerd en gesproeidroogd tot weiproteïnepoeder. Er zijn drie hoofdsoorten wei-eiwit. Het belangrijkste verschil tussen hen is hoe ze worden verwerkt. Wei-eiwitconcentraat: Bevat ongeveer 70-80% eiwit. Het is het meest voorkomende type wei-eiwit en bevat meer lactose, vet en mineralen uit melk. Wei-eiwitisolaat: bevat 90% eiwit of meer. Het is verfijnder en bevat minder lactose en vet, maar het bevat ook minder heilzame mineralen. Wei-eiwithydrolysaat: deze vorm is voor verteerd, waardoor je lichaam het sneller kan opnemen. Wei-eiwit is een populaire keuze onder atleten, fitnessliefhebbers en mensen die spieren willen opbouwen of afvallen . Studies tonen aan dat het je kan helpen herstellen van inspanning, spiermassa en kracht opbouwt en zelfs afvallen door je eetlust te verminderen en je stofwisseling te stimuleren. Wei-eiwit is ook een complete bron van eiwitten, wat betekent dat het alle essentiële aminozuren bevat. Je lichaam kan geen essentiële aminozuren aanmaken, dus het is belangrijk om er voldoende van binnen te krijgen via je voeding. Je kunt wei-eiwit eenvoudig nemen door het te mengen met water of een vloeistof naar keuze. Ondanks de voordelen voor de gezondheid , maken sommige mensen zich zorgen over de veiligheid ervan. Dat gezegd hebbende, wei-eiwit is veilig voor de meeste mensen en een gemakkelijke manier om je eiwitinname te verhogen .
Samenvatting: Wei-eiwit is over het algemeen veilig en kan je helpen spieren en kracht op te bouwen, af te vallen, je eetlust te verminderen en je metabolisme te stimuleren.
 

Het kan spijsverteringsproblemen veroorzaken

De meeste bijwerkingen van wei-eiwit houden verband met de spijsvertering. Sommige mensen hebben problemen met het verteren van wei-eiwit en ervaren symptomen zoals een opgeblazen gevoel, gasvorming, maagkrampen en diarree . Maar de meeste van deze bijwerkingen houden verband met lactose-intolerantie . Lactose is de belangrijkste koolhydraten in wei-eiwit. Mensen die lactose-intolerant zijn, produceren niet genoeg van het enzym lactase, dat je lichaam nodig heeft om lactose te verteren. Bovendien komt lactose-intolerantie ongelooflijk vaak voor en kan het tot 75% van de mensen wereldwijd treffen. Als je lactose-intolerant bent, probeer dan over te schakelen op een weiproteïne-isolaatpoeder. Wei-eiwitisolaat is verfijnder, met een aanzienlijk kleinere hoeveelheid vet en lactose dan wei-eiwitconcentraat. Mensen met lactose-intolerantie kunnen vaak veilig wei-eiwitisolaat. Je kunt ook een niet-zuivelproteïnepoeder proberen, zoals soja-, erwten-, ei-, rijst- of hennepproteïne.
Samenvatting: Wei-eiwit kan ongemakkelijke symptomen veroorzaken bij mensen met lactose-intolerantie. Als je ongemakkelijke symptomen ervaart, probeer dan over te schakelen op wei-isolaatpoeder of een niet-zuivelproteïnepoeder.  

Sommige mensen kunnen allergisch zijn voor wei-eiwit

Omdat wei-eiwit uit koemelk komt, kunnen mensen met een koemelkallergie er allergisch voor zijn. Niettemin zijn koemelkallergieën zeer zeldzaam bij volwassenen, aangezien tot 90% van de mensen met koemelkallergie deze op driejarige leeftijd ontgroeien. Symptomen van een koemelkallergie kunnen zijn: netelroos, huiduitslag, zwelling van het gezicht, zwelling van keel en tong en een loopneus of verstopte neus. In sommige gevallen kan een koemelkallergie anafylaxie veroorzaken, een ernstige, levensbedreigende allergische reactie. Nogmaals, het is de moeite waard eraan te denken dat een koemelkallergie zeldzaam is bij volwassenen, maar het kan ernstige gevolgen hebben. Bovendien moet een allergie voor wei-eiwit niet worden verward met lactose-intolerantie. De meeste allergieën treden op wanneer het lichaam een ​​immuunrespons op een eiwit produceert. Een intolerantie wordt echter veroorzaakt door een enzymtekort en heeft geen betrekking op het immuunsysteem. Als je allergisch bent voor koemelkeiwitten, probeer dan een eiwitvrij eiwitpoeder, zoals soja-, erwten-, ei-, rijst- of hennepeiwit. Als je niet zeker weet of je symptomen te wijten zijn aan een allergie of intolerantie, kunt je het beste je arts raadplegen.
Samenvatting: Degenen die allergisch zijn voor koemelk, kunnen ook allergisch zijn voor wei-eiwit. Niettemin zijn koemelkallergieën bij volwassenen zeer zeldzaam.
 

Kunnen eitwitshakes constipatie en voedingstekorten veroorzaken?

Constipatie is geen normale bijwerking van wei-eiwit. Bij een paar mensen kan een lactose-intolerantie constipatie veroorzaken door de beweging van de darmen te vertragen. Obstipatie wordt echter waarschijnlijker veroorzaakt wanneer mensen minder fruit en groenten eten ten gunste van wei-eiwit, vooral wanneer ze een koolhydraatarm dieet volgen. Fruit en groenten zijn een uitstekende bron van vezels , die helpen bij het vormen van ontlasting en een regelmatige stoelgang bevorderen Als je vermoedt dat je last heeft van verstopping door wei-eiwit, controleer dan of je voldoende fruit en groenten eet. je kunt ook proberen een oplosbaar vezelsupplement te nemen. Een andere reden waarom het vervangen van hele voedingsmiddelen door wei-eiwit een slecht idee is, is omdat het het risico op tekorten aan voedingsstoffen kan vergroten. Volle voedingsmiddelen , vooral fruit en groenten, zijn rijk aan voedingsstoffen en bevatten een verscheidenheid aan mineralen die nodig zijn voor een optimale gezondheid. Daarom is het belangrijk om een ​​uitgebalanceerd dieet te blijven eten terwijl je wei-eiwit gebruikt.
Samenvatting: U loopt mogelijk het risico op constipatie en tekorten aan voedingsstoffen als je fruit en groenten in je dieet vervangt door wei-eiwit. Het eten van een uitgebalanceerd dieet kan deze effecten helpen tegengaan.
 

Kan wei-eiwit je nieren beschadigen?

Het eten van een eiwitrijke maaltijd kan de druk in de nieren verhogen en ervoor zorgen dat ze meer bloed filteren dan normaal. Dit betekent echter niet dat een eiwitrijke maaltijd schadelijk is voor de nieren. Studies tonen zelfs aan dat dit een normale lichamelijke reactie is en gewoonlijk geen reden tot bezorgdheid. Bovendien is er geen bewijs dat te veel proteïne de nieren van gezonde mensen kan beschadigen. Een gedetailleerd overzicht van 74 onderzoeken naar de effecten van eiwitten op de nieren concludeerde bijvoorbeeld dat er geen reden is om de eiwitinname bij gezonde mensen te beperken. Dat gezegd hebbende, zijn er aanwijzingen dat een eiwitrijk dieet schadelijk kan zijn voor mensen met een nieraandoening. Studies tonen aan dat een eiwitrijk dieet bij mensen met een nieraandoening de nieren. Als je een bestaande nieraandoening heeft, kunt je het beste met je arts overleggen of wei-eiwit goed voor je is.
Samenvatting: Er is geen bewijs dat te veel eiwitten de nieren bij gezonde mensen kunnen beschadigen. Mensen met een bestaande nieraandoening dienen echter met hun arts te overleggen of wei-eiwit geschikt voor hen is.  

Kan het je lever beschadigen?

Er zijn geen aanwijzingen dat te veel proteïne de lever kan beschadigen bij gezonde mensen. In feite heeft de lever eiwitten nodig om zichzelf te herstellen en vetten om te zetten in lipoproteïnen, dit zijn moleculen die helpen bij het verwijderen van vetten uit de lever. In een onderzoek onder 11 zwaarlijvige vrouwen hielp het innemen van 60 gram wei-eiwitsupplement bij het verminderen van levervet met ongeveer 21% gedurende vier weken. Bovendien hielp het de bloedtriglyceriden met ongeveer 15% en het cholesterol met ongeveer 7% te verminderen. Eén casusrapport impliceerde dat een 27-jarige man leverschade zou kunnen hebben opgelopen na het nemen van wei-eiwitsupplementen. Hij slikte echter ook een aantal andere supplementen. Artsen wisten ook niet zeker of hij anabole steroïden gebruikte, die de lever kunnen beschadigen. Aangezien duizenden mensen wei-eiwit gebruiken zonder leverproblemen, levert dit enkele geval onvoldoende bewijs op dat wei-eiwit de lever kan beschadigen. Hoewel een hoge eiwitinname schadelijk kan zijn voor mensen met cirrose, een chronische leverziekte. De lever helpt bij het ontgiften van schadelijke stoffen in het bloed, zoals ammoniak, een bijproduct van het eiwitmetabolisme. Bij cirrose kan de lever niet goed functioneren. Een hoge eiwitinname kan dus de ammoniakspiegel in het bloed verhogen, wat de hersenen kan beschadigen. Als je een leveraandoening heeft, raadpleeg dan je arts voordat je wei-eiwit inneemt.
Samenvatting: Er is geen bewijs dat te veel eiwit de lever bij gezonde mensen kan beschadigen. Mensen met een leveraandoening moeten echter met hun arts overleggen of wei-eiwit voor hen veilig is.  

Kan wei-eiwit osteoporose veroorzaken?

De relatie tussen eiwitinname en botten heeft tot enige controverse geleid. Er bestaat enige bezorgdheid dat te veel eiwit ervoor kan zorgen dat calcium uit de botten lekt en het risico op osteoporose verhoogt, een ziekte die wordt gekenmerkt door holle en poreuze botten. Dit idee kwam uit eerdere onderzoeken die aantoonden dat een hogere eiwitinname de urine zuurder maakte. Op zijn beurt zou het lichaam meer calcium uit de botten afgeven om als buffer te dienen en de zure effecten te neutraliseren. Nieuwer onderzoek heeft echter aangetoond dat het lichaam de effecten van calciumverlies tegengaat door de opname van calcium uit de darmen. In een analyse van 36 onderzoeken vonden wetenschappers geen bewijs dat te veel eiwitten eten slecht was voor de gezondheid van de botten. Ze kwamen zelfs tot de conclusie dat het eten van meer proteïne juist gunstig was voor de gezondheid van de botten. Bovendien suggereren verschillende onderzoeken dat ouderen, die vatbaar zijn voor osteoporose, meer eiwitten zouden moeten eten om sterke botten te behouden.
Samenvatting: Er is geen bewijs dat wei-eiwit osteoporose kan veroorzaken. In feite kan wei-eiwit de ziekte helpen voorkomen.  

Hoeveel moet je nemen?

Wei-eiwit is over het algemeen veilig en kan door veel mensen worden geconsumeerd zonder bijwerkingen. Een algemeen aanbevolen dosis is 1 à 2 maatschepjes (25 à 50 gram) per dag, maar het wordt aanbevolen de instructies op de verpakking op te volgen. Het is onwaarschijnlijk dat het nemen van meer voordelen biedt, vooral als je al voldoende eiwitten eet. Als je last krijgt van ongemakkelijke symptomen zoals een opgeblazen gevoel, gasvorming, krampen of diarree na het innemen van wei-eiwit, probeer dan over te schakelen op een wei-eiwit isolaatpoeder. Je kunt ook een niet-zuivelproteïnepoeder proberen, zoals soja-, erwten-, ei-, rijst- of hennepproteïne.
Samenvatting: De aanbevolen dagelijkse dosis wei-eiwit is 1 à 2 maatschepjes (25 à 50 gram). Als je last heeft van spijsverteringssymptomen, probeer dan een wei-eiwitisolaat of een niet-zuivelproteïne-alternatief.
 

Conclusie

Wei-eiwit is veilig en veel mensen kunnen het zonder nadelige effecten gebruiken. Het kan echter spijsverteringssymptomen veroorzaken bij mensen met lactose-intolerantie, en mensen die allergisch zijn voor koemelk kunnen er allergisch voor zijn. Als je bijwerkingen ervaart, probeer dan een whey-eiwitisolaat of een niet-zuivelproteïne-alternatief (vegan proteïne). Ondanks deze uitzonderingen is wei-eiwit een van de beste supplementen op de markt. Het heeft een verscheidenheid aan onderzoeken om zijn gunstige rol bij kracht- en spieropbouw, herstel en gewichtsverlies te ondersteunen.   Bron: https://www.healthline.com/nutrition/whey-protein-side-effects

Eiwitrijke recepten e-bookpakket aanbieding

van €114 voor €19​

Eiwitrijke recepten e-book

Interessant? Deel 'em!

Share on facebook
Share on pinterest
Share on twitter
Share on whatsapp

Comments (0)

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Auteur: David

Auteur: David

Survivalrun heeft sinds december 2014 veel betekent voor mij als sporter en persoon. Naast een goede conditie, kracht en zelfvertrouwen is het iedere week een enorme uitlaatklep. Op survivalrunners.nl deel ik mijn passie en ervaring graag met anderen

GezondheidGezondheid