How to: Touwklimmen met Apenhang / monkey rope

survivalrun apenhang monkeyrope

Apenhang, in het buut’nland (en dus bij obstacle run) de monkey rope genoemd, is naast de schippersslag en swingover de meest gebruikte basistechniek bij survivalrun. Absoluut een must om onder de knie te krijgen. Leuke woordspeling, want het touw zal – als je het goed doet – soepel onder je knieholtes door glijden.

Persoonlijk vind ik dit ook de leukste basistechniek. Je kunt hiermee namelijk goed zien wat je voortgang is in kracht, snelheid en techniek. Want, waar je misschien aan het begin een metertje volhoudt, zul je na een tijdje trainen al snel zien dat je meters maakt. Heerlijk die woordspelingen!

Oké, maar hoe doe je de apenhang goed? Want er zijn nog wel fouten die vaak gemaakt worden.

Het belangrijkste is natuurlijk te leren hoe het wél moet.

De basis apenhang techniek

Laat ik eerst beginnen met de goede techniek. Hieronder lees je in 5 trage stappen hoe je je moet bewegen om de apenhang correct uit te voeren. Dit scheelt je een hoop energie en kracht, dat zeg ik je.

  1. Pak het horizontale/diagonale touw vast met beide handen, spring rustig en zwaai je rechterbeen er overheen, zodat je horizontaal onder het touw hangt.
  2. Je linkerbeen mag er vlak achteraan komen en plaats je achter je vorige been.
  3. Zorg dat bij het landen op het touw je benen net onder de kuiten op het touw rusten en dat het touw van je knieholte naar je achillespees loopt.
  4. Strek in deze houding je linkerarm uit verder op naar het touw, zodat je lichaam zich goed strekt en zet daarna je rechterbeen af.
  5. Doe hetzelfde met je rechterarm, strek deze uit en pak het touw zo ver mogelijk. Zet daarna je linkerbeen af.

Je zult zien dat je als een aapje onder het touw doorglijdt als je een tijdje oefent.

Wat beginners vaak als eerste doen

Vaak zie ik dat mensen die het voor het eerst proberen de beide benen kruislings om het touw slaan. Als een klein aapje dat angstvallig de moeder vasthoudt. Je ziet het zelfs wel eens gebeuren tijdens obstacle runs. Niet lullig bedoeld en ik snap het. Je bent bang om te vallen en je hebt geen idee hoe het moet. Geeft niks. Het nadeel is wel dat je ene been over het andere hangt en dat je daarmee geen moer vooruit komt.

Je benen alleen op de achillespezen

Veelgemaakte fouten bij apenhang zijn dat je teveel op je achillespezen leunt. Eerlijk gezegd doe ik dat zelf wel eens. Waarschijnlijk omdat ik ooit de verkeerde apenhang instructies heb gezien. Het gaat ook best, behalve wanneer je vermoeid bent. Of wanneer het touw nat, ijzig of modderig is. Dan glijd je makkelijker van het touw af en dan val of hang je. Ja, letterlijk dus. En dan is het extra zwaar om er weer op te komen. Zet je been op het touw, net onder de kuit.

Het touw vastknijpen met je handen

Dit is even wennen voor je handspieren en je huid. Je handspieren moeten meer kracht gaan ontwikkelen en de huid van je vingers zal meer eelt ontwikkelen. In het begin best wel pijnlijk dus. Maar daar moet je doorheen.

Probeer niet het touw vast te houden alsof je aan het touwtrekken bent. Maak in plaats daarvan een haakje van je vingers en sluit je duim om het touw. Zo creëer je een oog waar het touw doorheen loopt. Dit scheelt je veel krachtsverlies aan je onderarmen. En je zult ondervinden dat je die tijdens de training nog wel even nodig hebt 😊.

Teveel slingeren (met je benen)

En nou moet ik bekennen dat ik hier ook nog wel eens last van heb: teveel slingeren. Je denkt dat je lekker op dreef bent, je gaat fanatiek in de apenhang. Maar omdat je teveel slingert moet je toch even stoppen om het touw tot rust te laten komen. Anders slinger je een ander van z’n hindernis of ram je tegen een paal muur naast je. Los van dat, het remt je vaart.

Hoe komt dat dan?

Je zwaait je benen tijdens het klimmen steeds te ver naar beneden óf juist te ver opzij. En helemaal wanneer je een dun, slap en lang touw beklimt met de apenhang, zul je sneller krijgen dat het touw je ritmisch heen en weer slingert.

Probeer je benen dus zo dicht mogelijk bij het touw te laten.

Apenhang techniek voor gevorderden

Hoe kun je je apenhang techniek nou nog verder verbeteren? Zelfs al denk je dat je het goed onder de knie hebt, check dan nog even deze video van survivalrunner Joey Bakker.

  •   +  Klem het touw tussen je kuit en je hak door je been naar binnen te draaien voordat je afzet
  •   +  Houd je benen horizontaal en gestroomlijnd aan het touw
  •   +  Laat je hoofd zo min mogelijk hangen, houd je nek evenredig aan je rug en kijk naar je benen of je het goed doet.
  •   +  Check even hoe ver je moet en schat het aantal slagen in dat je moet maken. Tel ze af in je hoofd om het mentaal vol te houden.

Interessant? Deel 'em!

Share on facebook
Share on pinterest
Share on twitter
Share on whatsapp

Comments (0)

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Auteur: David

Auteur: David

Survivalrun heeft sinds december 2014 veel betekent voor mij als sporter en persoon. Naast een goede conditie, kracht en zelfvertrouwen is het iedere week een enorme uitlaatklep. Op survivalrunners.nl deel ik mijn passie en ervaring graag met anderen

GezondheidGezondheid