How to: boogschieten

How to: boogschieten
12 november 2017 David
In How to, Techniek, Tips
leren boogschieten survivalrun

Bij de meeste survivalrun wedstrijden ontkom je niet aan de pijl en boog. Boogschieten hoort bij survivalrun zoals modder aan je schoenen. Persoonlijk vind ik het een mooie toevoeging aan de sport. In deze How to leer je de juiste technieken bij het boogschieten, zodat jouw pijl straks genadeloos die roos doorboort. Dag extra swingovers!

Je dominante oog bij boogschieten

Voordat je gaat boogschieten moet je eerst weten wat je dominante oog is. Oogdominantie betekent dat je ene oog het beeld in je hersenen bepaalt en daarbij het beeld van je andere oog onderdrukt. Mikken met handboogschieten doe je daarom met je dominante oog.
Nog even wat extra feitjes: bij ongeveer twee derde van de bevolking is het rechteroog het dominante oog. Een klein deel van de bevolking heeft zelfs helemaal geen dominant oog.
Maar hoe bepaal je nu wat jouw dominante oog is voordat je gaat boogschieten?

Zo ontdek jij je dominante oog

Maak een klein gaatje (ongeveer 2-3 cm) met je beide handen. Terwijl je je armen strekt kijk je met beide ogen door het gaatje naar een punt op 5 meter afstand, bijvoorbeeld de roos van het blazoen (schietschijf. Knijp één voor één je ogen dicht. Als de roos uit je beeld verdwijnt weet je dat het andere oog het dominante oog is.

De basishouding bij boogschieten

Voordat je je pijl aanlegt op je boog moet je houding goed zijn. Je houding is de basis en is net zo belangrijk als je voetklem tijdens het klimmen.
Een goede houding bij het boogschieten zorgt niet alleen voor stabiliteit, het voorkomt ook eventuele blessures. Houd deze basishouding dus vast voordat je de pijl op de boog legt tot nadat je de pijl hebt geschoten.

Volg deze stappen voor een goede basishouding tijdens het boogschieten.

  1. Van je boog naar je doel loopt de denkbeeldige schietlijn. Ga dwars op deze schietlijn staan.
  2. Plaats je voeten op schouderbreedte naast elkaar en verdeel je gewicht over je benen
  3. Draai je hoofd naar de schietschijf, zodat je kin boven je schouder hangt

Aanleggen van de pijl en aanspannen van je boog

Zo, dat staat goed of niet? Geen wind die jou meer zomaar omver blaast.
Nu komt het deel waar in je de pijl door de roos gaat jagen.

  1. Leg je pijl aan, zodat de indexveer naar je toe wijst. Deze is meestal een andere kleur.
  2. Pak met je middelvinger en wijsvinger (en eventueel je ringvinger) de pees vast onder de nokpunten, daar waar je de pijl vastklikt aan de pees.
  3. Let op! Check je omgeving: lopen er mensen rond of richting je schootsveld? Waarschuw ze of wacht tot ze weg zijn. Loop zelf ook nooit achteloos richting je doel om de pijlen terug te halen!
  4. Houd je boog vast met een gestrekte arm zonder dat deze op slot zit. Dat wil zeggen met een lichte knik. Bij je elleboog. Houd je pols altijd kaarsrecht.
  5. Trek de elleboog omhoog van de arm waarmee je de pees gaat aantrekken. Zorg dat je je bovenarm horizontaal houdt en recht op de schietlijn.
  6. Mik rustig op de roos. Veel ervaren boogschutter houden de pees langs hun wang en kijken langs hun pijl. Laat los binnen enkele seconden.

Extra tips: hoe je een betere boogschutter wordt

Veel beginnende boogschutters verbazen zich erover: ik mik goed, maar de pijl raakt geen doel. In ieder geval, die gele stip dan. Iedere boog heeft een afwijking waar je niets aan kunt doen.

Beweging van je lichaam beperken: rustig ademhalen

Ook moet je rekening houden dat je lichaam altijd beweegt.
Je hartslag, spierinspanning en ademhaling veroorzaken een lichte beweging en maken het moeilijker om te richten. Natuurlijk kun je niet 100% stilstaan, maar die bewegingen zijn wel te beperken.
Door je ademhaling gaat je lichaam op en neer. Even concentreren en rustig ademhalen wordt meestal gezegd. Makkelijker gezegd dan gedaan, vooral als je met hartslag zone 4 aan komt rennen. Toch proberen 😉. Je ademhaling inhouden zou ik niet adviseren, gewoon lekker blijven snuiven.

Beweging van je lichaam beperken: niet te lang richten

Probeer niet zonder te overhaasten, maar zeker ook niet te lang te mikken. Doe je dit te lang (in de meeste gevallen langer dan 7 seconden) dan ga je trillen door vermoeidheid. Soms kun je beter even de spanning van de boog afhalen, tot rustig komen en nogmaals mikken voordat je schiet.

Wennen aan beweging: boogschieten met hoge hartslag

Het heeft zeker zin om boogschieten te oefenen tijdens een intensieve training, zodat je in een wedstrijdsituatie (hoge hartslag, trillen, vermoeidheid) weet wat je kunt verwachten. Dit geeft meteen een extra dimensie aan je focus en je het trainen van een (tijdelijk) rustige ademhaling.

Wennen aan weinig grip: trainen met modderige handen

Maak ook eens je handen glibberig met modder voordat je gaat boogschieten, dan leer je meteen om te gaan met glibberigheid.
Je miktijd kan een stuk korter worden, dus zul je vooral aandacht aan je concentratie besteden tijdens deze training.

Laatste tip: check de pijlen en je boog voor dat je gaat schieten

Er zit nogal eens een afwijking in een boog en sommige pijlen zijn door slecht fabricaat of veel gebruik niet zo recht als zou moeten. Zelfs de beste schutters kunnen dan niet voorspellen waar de pijl heen gaat…

Laat een comment achter!

Heb je nog vragen of aanvullingen? Laat een reactie achter.

Comments (0)

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*